Snigelsvin

Jag borde sova... jag är sååå trött. 
MEN något förbryllar mig och håller mig vaken...

Varför heter det igelkott?

Jag har forskat lite nu.. och förklaringen jag fått är ju inte speciellt logisk.

 

"För namnet finns olika förklaringar. Den första leden, igel, är troligtvis en germansk form av det grekiskaordet för djuret εχίνος (ekhinos) eller kommer från det germanska ordet för spjutudd, īġ, som är nära besläktad med grekiskans aikhmé.

Den senare leden, kott, betecknade egentligen ett rundat föremål och är även grunden till ordet katt(jämföra isländska kǫttr).[37]"

Ba.... What??

Kottdelen kanske stämmer.... men vadå varför skulle ordet igel vara en germansk form av det grekiska ordet för djuret som heter helt annorlunda?!  Nä... ja vill ha en bättre anledning varför det heter igel....   dom äter sniglar... .det borde heta snigelkott.

På gotländska heter det Pinnsvein. Å det förstår ja ju helt å klart. Och på värmländska: Pinnesoa eller nåt. Det förstår ja oxå.

Det är ett litet svin med pinnar på? Hedgehog förstår ja oxå. Busksvin lixom... dom bor i buskarna...

Men Igelkott !?

snigelsvin....?

 

Jag låg å vred mig av smärta för ett tag sen. Jag fick typ kramp eller nåt i benet.... det ba höll i sig hur länge som helst.... kunde inte röra mig. KÄndes som nån vred runt mina vadmuskler 15 varv eller nåt.

Jag blev lite fascinerad nästan...  ba wow... va äre som sker !? Men det va småläskigt oxå...

Nu gör vaden ont och benet känns konstigt. 

 

Jag städade som fan på jobbet idag, bakom och under disken och bänkarna. Andades i mig stora mängder damm. MEN ja hittade massa småkronor som jag tog hand om... 114 kr rikare blev jag. Jag tog hand om dom cause I´m worth it. 

Hittade stenålderspengar och medeltidskvitton därunder... så det va på tiden att dä blev gjort.

JAg tycker om att hitta pengar.

 

Imorrn ska ja öppna. Sen borde jag städa här hemma, och tvätta...

och nu borde jag sova.

Najt.

image63

 


Kommentarer
Postat av: Rain

jamen d där med igelkotten stämmer ju om det betyder spjutudd, för den e ju vass, som en tagg...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback